torsdag 24 mars 2011

Saftiga fiberfrukostbullar med nässlor - gluten och mjölkfria



Tänk, snart är det vår, och vi kan plocka egna, späda nässlor! Jag tycker att vintern känts oändlig, men börjar så sakteliga vakna till liv av vårsolen och ljuset. Och i måndags var det vårdagjämning, hurra!!!! Än är det en hel del snö kvar, och de där riktiga vårtecknen lyser i alla fall här med sin frånvaro, men de kommer, var så säker!
I väntan på de färska nässlorna bakar jag fiberrika frukostbullar med malda nässlor. De blir ett välkommet mineraltillskott, för nässlor är rika både på järn och kisel bl a. Extra viktigt för unga tonårstjejer, gravida eller ammande mödrar, och alla andra som behöver extra järn. Nässlor lär dessutom vara blodrenande har jag läst någonstans. Om du inte gillar nässelsmaken, eller inte tycker att du behöver det, kan du naturligtvis utesluta det, och kanske tillsätta lite russin, aprikoser, eller något annat.
Degen blir rejält kladdig, och går inte att knåda, utan klickas ut och formas på plåten. Frestas inte att ta mer mjöl, för då blir bullarna lätt för kompakta.
Egentligen borde jag kanske kalla de här bullarna för Hulkenbullar - gröna och laddade med kraft!


50 g färsk jäst
3 dl vatten, ca 35 grader
1 msk fiberhusk
1/4 dl rapsolja eller mandelolja
1 msk nässelpulver
1 msk Fibrex
1 msk nyponmjöl
1 msk flytande honung
1 tsk salt
3 dl fullkornshavremjöl
2 dl bovetemjöl
1 tsk bakpulver

Valfria frön eller strössel.

Ljumma vattnet till ca 35 grader, lite svalare än fingervarmt alltså.
Smula jästen i degbunken, och strö också ned fiberhusken. Slå över degvätskan, och rör tills allt löst sig. Låt stå att svälla 10 minuter.
Tillsätt olja, nässelpulver, Fibrex, nyponpulver, honung, salt och havremjöl. Arbeta degen, och tillsätt sedan bovetemjölet blandat med bakpulvret, lite i taget. Arbeta degen på lågt varvtal ca 10 minuter.
Klicka ut degen på bakpapprad plåt. Det blir ca 10 bullar av denna sats.
Ta en aning mjöl på fingrarna och forma bullarna. Pensla med lite ljummet vatten, och strö över strösslet eller andra frön, och tryck till lite så de fastnar.
Låt jäsa under bakduk ca 60 minuter.
Grädda i 225 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, ca 12 minuter. Bullarna ska kännas lätta och låta ihåligt när man knackar på undersidan.
Låt svalna på galler under bakdukar.



6 kommentarer:

  1. Vilka gulliga! Och de ser smaskiga ut! Jag tror de där kan stå högt på prispallen i nån tävling, vore spännande att smaka :)

    SvaraRadera
  2. De här små rackarna reser sig inte! De är vanvettigt goda på ett svampigt sätt, men lika platta som pannkakor. Nån som anar var jag tar en fel sväng här?

    SvaraRadera
  3. Hej anonym! Så tråkigt, inte alls bra! Jag har gjort dem flera gånger, och de brukar jäsa bra. Är jästen riktigt färsk? Har du kommit ihåg att tillsätta bakpulver? Arbetat degen tillräckligt länge? Rätt temperatur på degvätskan? Dragfri jäsplats? Färskt mjöl? Har de fått jäsa tillräckligt länge? Om det ändå inte funkar, tja då vet jag faktiskt inte vad det kan vara för fel. Hoppas det blir bättre nästa gång! Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Har ingen maskin som arbetar degen utan det är jag. Däremot insåg jag att jag glömt Fibrex - men det borde ju inte ha någon inverkan. Det måste vara min brist på kråsor.

    SvaraRadera
  5. Hej igen anonym! Där har vi kanske förklaringen! Det är svårt att arbeta glutenfria degar tillräckligt med bara handkraft. Just med glutenfritt bröd är det jätteviktigt att arbeta degen länge och väl på lågt varvtal. Det finns ju inga glutentrådar som binder ihop degen "naturligt", utan genom att ha i fiberhusk och arbeta degen länge kan man "få ihop den" så att den sedan kan jäsa. Om du bakar mycket kanske det är idé att investera i någon form av matberedare? Varför inte kolla på Blocket? Där kanske du kan fynda. Lycka till med fortsatt bakning!

    SvaraRadera