onsdag 16 mars 2011

Mandelkokosmuffins med chokladsirapsgömma - gluten och mjölkfria



Även som gluten- och mjölkallergiker vill man ibland festa loss på något sött och gott. Då är de här muffinsen ett bra alternativ. De är dessutom inte alltför onyttiga. Både mandelolja/kokosolja, mandel och kokos innehåller en hel del nyttigheter, och farinsockret är ett snäpp bättre än vanligt vitt, raffinerat socker. Havremjölet är av fullkorn och ganska nytt i butikerna. Det är fullproppat med nyttigheter, rena hälsokosten. De flesta vuxna som är glutenintoleranta brukar tolerera havre, men byt annars mot maizena som också funkar.
Jag tycker alltså att du kan unna dig en muffins utan ett dugg dåligt samvete, även om du försöker hålla igen på kolhydrater och leva hälsomedvetet.
Inuti de ganska oansenliga muffinsen döljer sig en liten överraskning i form av en choklad- och sirapsgömma. Jag brukar alltid smörja muffinsformarna lätt i botten, för jag tycker alltid de har en tendens att fastna. Den här gången gjorde jag det inte så noga, eftersom formen var med släpp-lättbeläggning. Det skulle jag ha gjort! Vi fick äta muffinsen med sked! Smörj alltså formarna noga. Det gjorde jag vid andra försöket, och då gick det bättre. Jag gjorde en sats i muffinsplåt, och en sats med silikonformar - om du skulle bli fundersam över de olika bilderna.
För att fylla muffinsen med chokladen använde jag en fiffig liten manick, som jag köpt i en köksbutik. Man fyller själva behållaren med chokladsmet, sticker in pipen i muffinsen och trycker ut smeten.
Du kan givetvis glasera muffinsen och dekorera som du vill, i synnerhet om det är fest på gång. Själv tycker jag inte det är nödvändigt alls, i alla fall inte till vardags.

3 ägg
1½ dl farinsocker eller ljust muscovadosocker
3/4 dl sötmandelolja -  alternativt kallpressad kokosolja, smält i vattenbad till flytande konsistens
2 dl mandelmjöl/pulver
1 dl kokos
1 dl havremjöl av fullkorn - alternativt maizenamjöl
½ msk vaniljsocker
½ msk bakpulver

30 g mörk choklad - gärna med apelsinsmak eller annan smaksättning
3/4 msk Cane Syrup
3/4 msk grädde

Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Rör ned mandeloljan eller kokosoljan, samt kokos och mandelmjöl.
Blanda havremjölet med bakpulver och vaniljsocker och sikta ned det. Blanda allt väl till en jämn smet.
Smält chokladen i vattenbad, och blanda ned sirap och grädde.
Fördela smeten i 12 muffinsformar, och sätt in i ugnen på 200 graders ugnsvärme. Grädda ca 12 minuter, tills smeten stannat, och ta försiktigt ut plåten och fördela en liten "klutt" av chokladsirapen i muffinsen.
Fortsätt grädda i ytterligare ca 2 - 3 minuter. Prova gärna med en sticka att muffinsen är klara.
Låt svalna på galler.


2 kommentarer:

  1. Jodu, det där var sannerligen en fiffig liten manick. :) Gott ser det ut. Väntar förresten på att du ska använda den där "släpp lätt"-formen vi köpte i Paris ...

    SvaraRadera