torsdag 10 mars 2011

Innehållsrikt och supernyttigt frukostbröd - gluten och mjölkfritt



Jag exprimenterar ständigt för att få fram goda glutenfria bröd - med mer eller mindre lyckat resultat. Det här brödet återvänder jag dock ständigt till. Jag tror att det är världens nyttigaste bröd! Kaxigt? Kanske, men jag tror det är svårt att hitta något bättre. Det är gott, mustigt, fiberrikt och proteinrikt, och innehåller mängder av nyttigheter i form av vitaminer, mineraler och goda fettsyror. Därför passar det extra bra till frukost, när man behöver en bra start på dagen. Man behöver verkligen inte vara glutenintolerant för att uppskatta det här brödet, det passar alla.
Visst innehåller det väldigt många olika ingredienser, men du kan förenkla genom att t ex bara ta en sorts flingor.
Nyponskalmjölet kan uteslutas, men ger extra näring, och bidrar också till bättre hållbarhet. Chiamjöl är ett otroligt näringsrikt mjöl, som har förmåga att suga upp vätska. Det bidrar liksom fiberhusken till ett saftigare bröd.
När du ändå är i farten kan du  göra i ordning en plastpåse eller burk med en sats av de torra ingredienserna, så är det lätt nästa gång det blir bakdags att bara tillsätta fiberhusk, ägg, olja och yoghurt medan ugnen värms upp.
Du som bor i Uppsala hittar rårismjöl - och de flesta andra ingredienser - på Tant Gröns Skafferi i Håga, men de flesta ingredienser i övrigt hittar du också i vanliga butiker eller hälsokostaffärer. Bor du i Stockholm hittar du det mesta i Hötorgshallen. Pierias livs som håller till där är en guldgruva när det gäller frön, nötter, olika slags mjöl, torkade frukter, kryddor m m.
Som det mesta här i världen kan man också hitta mer udda ingredienser på nätet. Både nyponmjöl och chiamjöl finns t ex på Immun, och skalat hampafrö hos Reidarssons.
Teffmjölet köpte jag på Coop. Det är framställt av en nordafrikansk, mycket näringsrik och glutenfri ört, som traditionellt används i "pannkakorna" injera, och som hör till basmaten i Etiopien och Eritrea.
Om du inte tål ägg kan de uteslutas. Öka då på mängden yoghurt i stället till ca 7 dl.

Till ett stort bröd behöver du:


1 msk Fiberhusk (malda psylliumfrön)
1½ dl vatten

3 dl rårismjöl - Spielberger eller Biofood t ex. Får du inte tag på det, ta vanligt rismjöl.
2 dl ljust bovetemjöl
2 dl teffmjöl alt quinoamjöl, sojamjöl, amaranthmjöl eller hampamjöl
1 dl boveteflingor
1 dl hirsflingor
1 dl quinoaflingor
½ dl chiamjöl
½ dl ljusa eller mörka linfrön
½ dl skalade hampafrön
½ dl nyponskalmjöl
1 dl pumpakärnor
1 dl torkade lingon eller tranbär
1 tsk salt
2 tsk bikarbonat
2 ägg
½ dl kallpressad avocadoolja, mandelolja eller rapsolja
5 dl sojayoghurt - alternativt vanlig eller LF fil eller yoghurt för den som tål mjölkprodukter

Vispa ut fiberhusken i vatten i en skål, och låt stå och svälla 10 – 15 minuter.
Blanda alla torra ingredienser i en rymlig skål, och rör ned fiberhuskgelén, oljan, äggen och yoghurten.. Blanda om ordentligt, och häll smeten i en mycket väl smord form på
1½ l, gärna med släpp-lättbeläggning. Slå formen lätt mot ett hårt underlag så att smeten fördelas jämnt, och släta till ytan. Pensla med lite yoghurt och strö över pumpakärnor.
Grädda längst ned i ugnen 1 timme och 30 minuter i 170 graders ugnsvärme. Stjälp försiktigt bröden ur formen, lägg det upp och ned på ett galler, och fortsätt grädda ytterligare ca 15 - 30 minuter, ett snäpp högre upp i ugnen. Knacka på brödet. Det ska låta ihåligt. Har du en baktermometer ska innertemperaturen vara ca 98 grader.
Linda in brödet ordentligt, gärna i dubbla bakdukar, och låt svalna på galler. Låt det kallna helt, gärna till nästa dag, innan Du skivar det i tunna skivor och fryser in. Ta fram det som går åt vartefter.

Variera med andra bär och frukter, gojibär, inkabär, äpplen, aprikoser, dadlar, katrinplommon, berberisbär, ljusa russin, blåbäreller annan valfri fruktblandning.










6 kommentarer:

  1. Verkligen nispirerande måste hitta dessa ingredienser och baka detta härliga bröd.
    Du är ju fantastiskt duktig. Kram

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att du vill testa brödet! Det är faktiskt jättebra. Till frukost idag blev det två skivor med ghi/mandelolja, matigt pålägg och en fruktsmoothie därtill. Efter det känner man sig mätt och nöjd länge. Kram tillbaka, och ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
  3. Det känns som att det är dags att kommentera nu.

    Hittade hit i höstas när jag bestämt mig för att skära ner på glutenintaget och alltid ätit väldigt mycket bröd. Sedan dess har jag nog bakat 10 batchar, ibland har jag slut på något men kompenserar med något annat och det har ALLTID blivit bra! Till jul ville jag baka egen vört och hittade ett annat recept, det brödet blev kladdigt inuti och hårt som sten/bränt utanpå, så jag utgick ifrån detta recept och lade till ingefära, pomerans och porter, blev hur bra som helst!

    Nu är jag i startgroparna ännu en gång, ikväll vankas det linssoppa och då ska jag ha detta bröd till, jättegott. Tack så mycket!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen, tusen tack för din kommentar, Janie! Du anar inte så glad jag blir! Det är så otroligt viktigt att få respons och få veta att mina recept även fungerar och blir uppskattade av andra. Hoppas du även vågar dig på att testa något av mina formbröd med vanlig jäst. Det senaste med blåbärspulver som jag gjorde för några dagar sedan blev super! Vad gott med linssoppa, det brukar jag också göra. Må så gott och ha en fortsatt härlig kväll!

      Radera
  4. Mycket gott, mycket nyttigt och mycket omtyckt av hela familjen. Tack för ett gymt bra recept! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir anonym! Massor med tack för din kommentar! Ha det bra hela familjen!

      Radera