tisdag 8 mars 2011

Glutenfria semlor med variation - 12 stycken


Äntligen är det fettisdag, och tillåtet att äta semlor. Jaja, jag vet att somliga av er har ätit semlor dagligen sedan de uppenbarade sig på caféer och bagerier så snart juldagarna var överstökade, men det tycker jag är lite fuskigt! När jag var barn, var det inte tal om att tjuvstarta, och dessutom serverades det semlor enbart på tisdagar. Var och en får naturligtvis göra sitt eget val, jag har inga synpunkter på det, men jag tycker faktiskt att "längtan" är lite underskattat. Tänk vad härligt det är att få längta efter den första semlan, den första lussebullen, fredagsmyset, lördagsgodiset, semestern, löningen, varandra! Jag tycker visst att man ska tillåta sig att njuta - jag har aldrig förstått mig på det här med att späka sig själv - men om allting finns tillgängligt hela tiden missar man ju den där härliga känslan när längtan och förväntningarna går i uppfyllelse. Jag tror i alla fall att man riskerar att bli lite uttråkad och ta allting för givet.

Lotta Frithiof, matredaktör på Uppsala Nya Tidning, frågade för ett tag sedan om jag ville göra en glutenfri semla till ett semmelreportage i torsdags, och det ville jag naturligtvis. Jag gick genast igång på utmaningen och knåpade ihop dessa.
Men låt oss vara helt ärliga. Det är så gott som omöjligt att få till en glutenfri semla lika fluffig och fin som en "riktig". Jag tycker dock att den här kommer ganska nära. Efter ett ganska misslyckat försök fick jag till det, och känner mig ganska nöjd. Även maken, som kan äta vanliga semlor mumsade i sig med god aptit.

Vi föredrar att äta våra semlor med varm mjölk enligt gammal tradition, men det gör man ju precis som man vill. De är inte dumma till kaffe eller te heller.


100 g vanligt eller LF smör, alternativt mjölkfritt margarin
3 dl vanlig eller LF mjölk, alternativt ris, soja eller havremjölk
1 pkt röd jäst, 50 g
1 ägg
3/4 dl strösocker
½ tsk salt
½ tsk nystött kardemumma
1 tsk vaniljsocker
2 tsk fiberhusk
2 tsk bakpulver
10 - 12 dl glutenfri mix - jag använde Lailas mjölk- och glutenfria mix
1 ägg till pensling

Smält smör/margarin, och tillsätt mjölken. Ljumma till 37 grader.
Smula jästen, och rör ut den i lite av degvätskan.
Tillsätt resterande degvätska, ägg, socker, salt och kardemumma.
Blanda 8 dl av mjölmixen med fiberhusk, bakpulver och vaniljsocker, och rör ned alltsammans på en gång. Knåda degen väl på lågt varvtal i matberedaren, och tillsätt resterande mjöl lite i taget.
Spara 1 - 2 dl till utbakning.
Täck över och låt jäsa 30 - 40 minuter.
Ta upp degen på mjölat bakbord, och knåda igenom den.
Dela degen i 12 delar, och rulla med lätt hand ut till runda, släta bullar.
Lägg på bakpapprad plåt, täck över med handduk, och låt jäsa ytterligare 20 - 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg, och grädda i knappt 250 grader, ca 7 - 8 minuter.
Låt svalna på galler under bakduk.

Här kommer förslag på några olika, alternativa fyllningar för eventuella allergiker.

Fyllning 1: lika mängd urtaget, smulat inkråm och mandelmjöl (hemgjort eller färdigköpt), samt florsocker efter smak och lite mjölk att binda ihop massan med. Till en semla ca ½ dl inkråm, ½ dl mandelmjöl, ½ msk florsocker, samt 1 msk mjölk.
Fyllning 2: samma som ovan, men byt ut mandelmjölet mot rostat hasselnötsmjöl.
Fyllning 3: en god vaniljkräm, hemgjord eller färdigköpt.
Fyllning 4: en god citroncurd, ev blandad med lite vispad grädde
Fyllning 5: gör ett "frömjöl" men uteslut mandeln till ev allergiker, och ta det i stället för mandelmjöl.

Skär av ett lock på bullen, och fyll med valfri fyllning. Spritsa grädde runtom för den som tål det. Sikta över florsocker. Till citroncurdsfyllningen kan det vara trevligt med florsocker med citronsmak.









13 kommentarer:

  1. Fettisdagen äntligen här! Grattis till resultatet till gluten-laktos fria semlor, dessutom publicerade i dagspressen. Till glädje för många.

    Även jag som stoppar vad som helst i magen tycker att de verkat jättegoda.

    SvaraRadera
  2. Tack Catarina! Ja, jag hoppas att fler än vi ska ha nytta av receptet, för jag tycker resultatet blev lyckat. Semlor med varm mjölk är sååååå gott! Jag var ju tvungen att testa en semla i förväg för att vara säker på hur den blev, men i övrigt har jag faktiskt hållit mig till idag. Så i kväll blir det fest!Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Grattis på vår dag!
    Jag har också hållit mig tills idag! Ikväll blir det köpesemla på jobbet, Uppsalas bästa sägs det, men sen kommer jag att baka egna för att ha varje tisdag fram till påsk.Kul att hålla på vissa traditioner, tycker jag.

    Kram till min favvo-bloggare :-)

    SvaraRadera
  4. Hej.

    Har du provat att baka med Ghee?

    SvaraRadera
  5. Jag håller inte med! Pratar om glutenfritt vs fluffigheten nu... jag har så klart inte bakat själv, väntar med sånt (förutom kladdkaka och mitt matbröd som man alltid kan lita på) tills jag har slutat plugga, men jag gör semlor på Frias glutenfria släta bullar, sen gör jag smet på Marsansås, grädde och mandelmassa och häller i. Jättemumsigt, och Frias bullar överträffade alla mina förväntningar.

    SvaraRadera
  6. Hej alla!
    Så glad jag blir över att vara din favvobloggare Laila! Stor kram tillbaka, och till alla tjejer förresten. Vi behöver nog en egen dag ett tag till, för det finns mycket kvar att göra innan vi blir helt jämställda - även här i Sverige..
    Nej, anonym, jag har faktiskt inte provat att baka på Ghi. Däremot använder jag det dagligen som smöergåsmatfett, blandat med lika delar rapsolja eller mandelolja för att göra det bredbart även när det stått i kylskåp. jag använder det också oftast att steka i. Får kanske testa att baka med det också.
    Och Susi, så bra att du hittat glutenfria bullar som du är nöjd med. Jag har inte testat Frias bullar, de kanske är lika fluffiga som andra "vanliga" bullar. Själv tycker jag det är svårt att få till motsvarande vanligt bröd. Har bakat otroligt mycket i min dar - innan jag blev glutenintolerant - och jämför väl helt enkelt för mycket med hur det blivit tidigare.
    Allt gott till er alla!

    SvaraRadera
  7. Vilka gulliga semlor!

    SvaraRadera
  8. Jag bakade semlorna med ghee och de luktade underbart. Har inte hittat ekologisk ghee ännu (men det vet säkert du var man hittar). Använde dubbla mängden kardemumma och gjorde dem hetvägg med havregrädde som inte ville vispas - men som ialla fall blev lite fluffigare - och mandelmassa. Fantastiskt. I dag är de lite "sandiga" i eftersmaken. Gissar att det är fiberhusken.

    SvaraRadera
  9. Vad kul att det funkade att baka med ghi, då vet jag det. Och vad roligt att semlorna blev lyckade, jag är sååå tacksam för respons!Nästan allt glutenfritt bröd blir ju lite torrt dagen efter, men äter man semlorna med varm mjölk så gör det ju inget.
    Jag brukar tillverka mitt eget ghi av kravmärkt smör, det är hur enkelt som helst. Titta under kategorin Smått och gott/Ideer och tips så får du utförlig beskrivning.

    SvaraRadera
  10. Tack för tipset. Nu ska det göras eget ghee. Har köpt i indiska affärer tidigare. Är mycket intresserad av deras olika bönmjölsorter. Ska försöka med purimjöl först.

    SvaraRadera
  11. Berätta hur det går. Purimjöl har jag aldrig prövat. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  12. Går det att använda Lajlas Gula istället? Den blå innehåller vetestärkelse vilket jag helst inte vill ha..

    SvaraRadera
  13. Hej anonym! Jag tror säkert det går lika bra med Lajlas gula i stället. Personligen så använder jag ytterst sällan färdiga mixer överhuvudtaget, det här var definitivt ett undantag! Jag skulle med kort varsel knåpa ihop ett recept gå gluten- och mjölkfria semlor till ett tidningsreportage, och vet att det går lättare att få till "fluffigheten" med en färdig mix. Idag skulle jag nog i stället testa att själv göra en mix på rismjöl, durramjöl och kanske potatismjöl för att få lite luftighet, och kanske även en extra äggvita. Jag får helt enkelt ta och vidareutveckla receptet vid tillfälle. Lycka till med semmelbaket, och ha det så bra!

    SvaraRadera