fredag 25 mars 2011

Gluten- och mjölkfria våfflor


Idag sprider sig våffeloset över hela vårt avlånga land, det är stora våffeldagen! Eller rättare sagt Vårfrudagen. Vår Fru är ett annat namn för Jungru Maria, som enligt Bibeln just idag fick besök av en ängel, som berättade för henne att hon skulle föda Jesus. Hon "bebådades", och därför står det just Marie Bebådelsdag i våra almanackor. Och eftersom det precis som idag tog 9 månader för en baby att växa till sig i magen, så är det idag 9 månader till juldagen, och morgonen i Betlehem när Jesus föds i stallet. "Vårfrudagen"  förvanskades sedan i folkmun - som det ofta görs - och blev till slut våffeldagen. Och det är alltså därför vi idag äter våfflor så det står härliga till!

Det ska erkännas att det var ett tag sedan jag gräddade våfflor, men nu plockade jag i alla fall fram mitt gamla våffeljärn ur sin oiriginalförpackning och satte sprutt på det. Det märktes att jag var lite ringrostig, för det tog två våfflor innan jag fick in "rätta knycken". Den första lyfte jag på locket för tidigt, så den fastnade, den andra lät jag ligga för länge, så den blev lite för brun, men sedan satte jag klockan på 1 minut och 45 sekunder per omgång, och då gick det riktigt galant.

Mina våfflor är både mjölk- och glutenfria. De har neutral smak, och passar därför både med söta och salta fyllningar. Nygräddade är de frasiga, men mjuknar efter ett tag som de flesta våfflor gör.
Jag fick ut 8 laggar på den här satsen. Den 8:e gick inte ända ut i kanten.

Servera gärna med grädde eller glass, och någon god sylt. Vi hade körsbärssylt till. Andra förslag är hallonsylt, jordgubbssylt eller aroniasylt.

2 dl rårismjöl
1 dl Maizenastärkelse
1 tsk bakpulver
½ tsk fiberhusk
½ tsk salt
3 dl rismjölk
40 g kokosolja
2 ägg

Smält kokosoljan i hett vattenbad så den blir flytande.
Blanda mjölsorterna, bakpulver, salt och fiberhusk i en skål.
Rör ned olja och rismjölk, och vispa slutligen i äggen. Vispa ordentligt, och låt sedan smeten svälla i rumstemperatur ca en halvtimme.
Hetta upp våffeljärnet, och smörj ordentligt med kokosolja.
Häll i smeten, ca 3/4 dl per lagg, och grädda.
Vispa smeten mellan varje omgång, och smörj också vid behov. Beror lite på hurdant våffeljärn du har, hur mycket du behöver smörja mellan omgångarna.
Servera genast med valfria tillbehör.








5 kommentarer:

  1. Der ser underbart gott ut!

    SvaraRadera
  2. Jag visste vi kunde lita på dig!!
    Kjersti...du är vår nya ledstjärna i matlivet.
    Mandelmjöl med kryddor som panering runt fisk - genialiskt! Och ditt bröd med bovete och nyponskalsmjöl och linfrön och äpplen och Jyttemjöl (har glömt vad du döpt det till)som ska stå i 12 timmar med en "försats" bakar vi var tredje dag. Ett tips, substituera inte bovete med hirsflingor (som körts i mixern till mjöl) och tro att det går lika bra. Det blev inte så jättegott. Men en liten klick ghee i smeten (bara lite, annars blir brödet svårt att få loss från formen, av nån konstig anledning)ger en väldigt "mer"-ig smak.

    SvaraRadera
  3. Kära anonym! Så otroligt glad jag blir, alldeles rörd, över att ni uppskattar mina recept. En av anledningarna till att jag börjat blogga är - förutom att inspirera till mer hälsosam mat och att våga pröva lite nya saker - just att försöka göra livet lite lättare för gluten- och mjölkallergiker.
    Önskar dig och din familj en härlig helg!

    SvaraRadera
  4. Kjersti, du är en djärvhetens riddare! Vi som bor i Stockholm och aldrig har bangat en kryddblandning eller en udda hälsokostingrediens undrar förstummade var du hittar allt! Och att du dessutom har hunnit experimentera både med det ena och det andra till något smakrikt och gott dessutom. Vi bugar oss. Fortsätt!

    SvaraRadera
  5. Ojojoj, vilket fantastiskt beröm! Jag blir naturligtvis jätteglad! Var jag hittar allt? Tja, jag kan inte passera en saluhall, en gårdsbutik eller en hälsokostaffär utan att smita in och kolla. Fråga min tålmodige man!Jag lägger hellre mina pengar på en rolig kryddblandning eller balsamvinäger än en ny väska eller ett par skor. Och exprimenterar gör jag ständigt, kan bara inte låta bli. Ha en underbar helg allihop!

    SvaraRadera