torsdag 17 mars 2011

Blomsterkurs

Idag blir det inget matrecept, utan tips på vad man kan göra en alldeles vanlig tisdagskväll - i alla fall om man bor i Uppsala. I förrgår kväll var jag på blomsterkurs, hur kul som helst!

Vi höll till på Interflora Trend alldeles i närheten av Vaksala Torg, och Marie och Anna - mor och dotter som driver butiken -  var kunniga och inspirerande lärare. Precis som i tävlingen om Sveriges Mästerkock, gällde det att försöka komma originalet så nära som möjligt, i det här fallet en blomsteruppsättning som Anna förfärdigat. Anna är f ö Nordisk mästare i blomsterbinderi. Även jag som inte är världens mest händiga lyckades tack vare Maries och Annas tålamod och uppmuntran knåpa ihop något som fick godkänt.

Hade det varit Mästerfloristtävling hade jag nog riskerat att få åka hem. Det fick jag förstås nu också, men med uppsättningen i famnen, och med en ny chans om två veckor. Då ska jag få lära mig att göra bukett i manschett. Sen blir det påskdekoration om ytterligare några veckor. Det ser jag redan fram emot!

Först ser ni min blomsteruppsättning, därefter Anna med originalet, sedan lite närbilder på min skapelse. Inte så tokigt, eller hur?












4 kommentarer:

  1. Wow, så fin den blev. Blir kul att se dina nästa blomsteralster!
    Det är alltså Uppsala man ska till om man har tråkigt en tisdagskväll :)

    SvaraRadera
  2. Jajamän! Men det var betydligt svårare än det ser ut. Man föreställer sig att det bara är att sticka ned blommor lite här och var, men icke! Men jättekul var det, så en tripp till Uppsala rekommenderas.

    SvaraRadera
  3. Grattis floristen

    SvaraRadera
  4. Åh vad fint, vad duktig du är! Härligt att du tyckte det var kul också :)

    SvaraRadera