tisdag 1 mars 2011

Aroniasylt


Jag har ibland köpt torkade aroniabär att blanda i mysli eller bröd, eller pulver för att göra smoothien extra nyttig, men jag hade aldrig stött på dem "live" förrän jag hälsade på vännerna Stina och Åke i Luleå i höstas. Buskarna i deras trädgård dignade av bär, och jag fick med mig 1,5 kg hem, som jag nu har kokat sylt på. Om aronia läser jag att den tillhör rosfamiljen - jotack, ganska piggiga att plocka - samt att den innehåller "mycket C-vitamin och väldigt mycket av antioxiderande fenolföreningar inklusive antocyaniner". Kort sagt: den är kollossalt nyttig!!!

Bären är ganska sträva i smaken, nästan som slånbär, så jag har låtit dem ligga till sig i frysen för säkerhets skull innan jag kokade sylten. Om Du har svarta vinbär hemma i frysen så kan Du säkert använda dem med samma recept. Jag föreställer mig att sylten blir ljuvlig i en parfait. Måste nog testa det så måningom. Men först sylt!

Öka sockermängden om du vill ha en sötare sylt, jag föredrar lättsockrat.
Sylten passar till plättar och pannkakor, men kan också ersätta lingonsylt till potatisbullar, köttbullar eller andra rätter där du brukar ha lingonsylt.

1,5 kg aroniabär, noggrant rensade och sköljda
5 dl vatten
1 vaniljstång - snittad och urskrapad
2 kanelstänger
2 - 3 stjärnanis
saft av en pressad lime
1 dl mörkt muscovadosocker
4 dl syltsocker

Halvtina bären, och koka upp dem med vatten och kryddor. Låt koka på medelvärme under lock, ca 20 minuter.
Pressa i lime, och rör ned sockret. Koka upp på nytt, och låt koka ytterligare 5 minuter. Skumma väl, och häll upp på rengjorda, varma glasburkar.





6 kommentarer:

  1. Det var ett nytt bär för mig! Har aldrig hört talas om det!

    SvaraRadera
  2. Men du har ätit det! I myslin.

    SvaraRadera
  3. Vad fin du var i UNT idag! Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Tack, Linda! Kram tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Jag har aldrig sett en aroniabuske med TAGGAR ?!
    Har en stor själv, men inga taggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kanske finns olika sorter helt enkelt! Kanske någon förädlad sort? Man kan ju t ex hitta björnbärsbuskar utan taggar, även om det är vanligast med taggar. Aroniabusken som jag gav mig på var i alla fall väldigt taggig! Men sylten blev god, så det var värt det. Ha det bra!

      Radera