tisdag 29 mars 2011

Äpplekaka Na Ngai - med mango och mandelmassa - glutenfri



Äpplekaka na ngai betyder helt enkelt "min" eller ”enligt mig” på lingala, min barndoms språk, som jag fortfarande kan knaggla mig fram på även om jag glömt mycket eftersom det var 50 år sedan jag talade det aktivt. I den här kakan har jag försökt att förena mina två världar, den svenska och den afrikanska, med äpplen och mango.

Tycker man absolut inte om mangosmaken kan man byta ut mot aprikos- eller persikopurè.
Ursprungligen gjorde jag den här pajen med vetemjöl - eftersom jag på den tiden tålde gluten - och du som tål vanligt mjöl kan naturligtvis byta tillbaka och ersätta bovetemjöl/mandelmjöl med vanligt vetemjöl, men jag tycker min glutenfria variant är väl så god.

Sommartid gör jag gärna pajen med Transparent Blancheäpplen, som inte behöver förvällas, men med vinteräpplen är det klokt att förvälla äppelklyftorna några minuter. De får dock inte bli mosiga.

Jag hade kvar en skvätt citronlikör - Limoncello - i en flaska, och jag förvällde mina äpplen i ca 2½ dl vatten + 1 dl Limoncello. Det blev väldigt gott, men kan ersättas med vatten + pressad citron + lite socker.

Temat för Månadens sötsak är frukt, vilket är ett tema som passar mig perfekt, fruktälskare som jag är! Har haft svårt att välja, men det här får bli mitt bidrag den här gången.

1½ dl bovetemjöl
1 dl mandelmjöl/mandelpulver
100 g riven, äkta mandelmassa
125 g vanligt eller laktosfritt smör, alternativt mjölkfritt margarin
1 äggula

3 - 4 stora, äpplen
1 barnmatsburk mangopuré - alternativt en stor, väl mogen mango om du hittar någon
200 g riven, äkta mandelmassa
2 äggvitor

Hacka ihop pajdegen för hand eller i matberedare. Tryck ut degen i en låg, vid pajform, diameter ca 25 – 26 cm, och ställ in formen i kylskåp att ”stadga till sig” en timme.
Nagga botten, och grädda pajskalet ca 12 - 15 minuter i 200 graders ugnsvärme, med folieremsa runt kanten de första 10 minuterna.
Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt. Förväll dem några minuter om de är hårda. Lägg dem i fint mönster, taktegelsvis, i det förgräddade pajskalet.
Bred ut mangopurén över äpplena - från burk eller mixat fruktkött från färsk mango.
Riv mandelmassan fint, och blanda med de lätt uppvispade äggvitorna till en jämn smet. Spritsa en kant runt formen, och resten över pajen i rutor.
Fortsätt grädda i lite lägre temperatur, ca 175 grader, tills pajen fått fin färg, ca 30 minuter.
Servera, gärna en aning ljummen, med kulor av gammaldags vaniljglass eller lättvispad grädde.








6 kommentarer:

  1. Måste vara ljuvlig. Skall baka den och ta med till Sallys 2-årskalas fram i veckan. Visst måste det bli bra med frusen Mango som får tina ordentligt? Ska man mosa den lite? Jag tycker att det är en toppenfrukt i frysdisken.

    SvaraRadera
  2. Det borde absolut funka med frusen mango, men jag föreslår att du mixar den till puré, så att du kan breda ut den ordentligt över och mellan äppleskivorna. Om mangon är tillräckligt söt som den är behövs inget socker, men tillsätt annars en aning så att smaken kommer fram ordentligt. Lycka tillmed baket!

    SvaraRadera
  3. Vilken vacker paj:) Jag älskar mango. Jag har aldrig tänkt på att man faktiskt kan köpa barnmat och ha i desserter. Det ska jag lägga på minnet! Tack för tipset.

    SvaraRadera
  4. Vad roligt, Ann-Sofi, att jag kunnat bidra med något nytt! Välkommen tillbaka till bloggen, och ha en fortsatt fin dag!

    SvaraRadera
  5. Åh, så fin! Det ser jättesmarrigt ut!!!

    SvaraRadera
  6. Tack, Sandra! Jag lovar att det är smarrigt också. Ha det gott!

    SvaraRadera