fredag 25 februari 2011

Svart salt och lite kryddprat




Det senaste tillskottet i kryddarsenalen är svart flingsalt. Det är naturligtvis helt onödigt - det smakar bara salt, och jag har redan vanligt flingsalt, citronflingsalt, dillflingsalt och Karl-Johansflingsalt - men är man kryddnördig så är man! Jag gick först förbi med en snabb titt, men drogs sedan tillbaka som en magnet, och tja nu står jag här och får knappt igen kryddskåpet. Saltet är hursomhelst ganska kul att sätta fram på bordet och att strö över en pastarätt t ex.
Du som bor i Uppsala hittar saltet på Godsmagasinet vid Resecentrum. Ni andra får fråga er fram.

Det här med kryddor är för övrigt ett kapitel för sig. Visst kommer man ganska långt med salt och peppar, men med några olika kryddblandningar i skåpet kan man variera och förändra smaken på den enklaste anrättning. Köttfärssås ex vis smakar helt olika om du smaksätter den med cajunkrydda, medelhavskrydda, någon indisk kryddblandning, en viltkrydda eller en tex-mexkrydda.
En alldeles vanlig omelett kan nå oanade höjder om du vispar ned någon rolig kryddblandning, och potatismoset eller potatisbullarna kan bli betydligt roligare än med bara salt och peppar.

Det finns ju mängder av olika märken och kryddblandningar. Ofta köper jag på marknad, i gårdsbutiker eller i någon saluhall. Ett favoritmärke är The Spice Tree, som jag nämnt tidigare, och som har väldigt många roliga, lite annorlunda blandningar. Dem hittar du i Uppsala på Tehörnan i Forumgallerian. Brukar ockå finnas i en del present- eller inredningsbutiker. Även Granit har goda blandningar. Oil & Vinegar har ett härligt sortiment av kryddblandningar, oljor och vinäger i lösvikt, marmelader, inläggningar, pestoblandningar m m. Deras butik, som i Uppsala ligger i Kvarnen, är det fullständigt livsfarligt att besöka, man vill ha allt! På nätet kan man köpa från Knektgården. Deras "Gårdens kryddmix" kan jag inte leva utan, den har jag både till kyckling, fisk och i soppor bl a. Förresten finns det en hel del kul i alldeles vanliga ICA, Coop eller Hemköpsbutiker också.
Nästa gång du går förbi kryddhyllan kan du väl ta en extra sväng och se om du hittar något spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar