måndag 28 februari 2011

Jordnöts - och grönsakscurry med banansalsa och rostade jordnötter



För en tid sedan bakade jag ju jordnötskakor, och för någon vecka sedan gjorde jag ytterligare en sats, till ett gäng ungdomar som skulle ha afrikansk afton. Den här gången använde jag ett rent jordnötssmör - utan russin - och det blev knappt en halv burk kvar. Jag bestämde mig för att använda den i en grönsakscurry, som blev väldigt lyckad. Eftersom Malins bloggutmaning för februari är just vegetariskt, så får det så här i sista skälvande minuten bli mitt bidrag.
Jordnötssmöret kan bytas ut mot cashewsmör för lite annorlunda smak, och tillbehöret får då bli rostade cashewnötter i stället.
Till min förtjusning hittade jag naturella jordnötter i en affär, och dem rostade jag i ugnen. De blev jättegoda, nästan som jag minns dem från min barndoms Congo.
Egentligen kan man använda vilka grönsaker man vill i en grönsakscurry, zucchini, paprika, ja vad man tycker om helt enkelt, förutom de jag föreslagit. Det här använde jag. Obs att mängderna på grönsakerna anger skalad vikt.
Börja med mindre mängd curry om du är rädd för hetta, och tillsätt mer i slutet om du tycker det blir för mesigt.


2 msk neutral olja, t ex rapsolja
2 msk curry - gärna mango curry från Santa Maria
3 vitlöksklyftor
2 små lökar
2 morötter, ca 200 g
2 palsternackor, ca 250 g
½ kålrot, ca 225 g
½ liten butternutpumpa, ca 250 g
1 litet blomkålshuvud, ca 400 g
1 klyfta savojkål, ca 150 g
1 tetra kokosgrädde 17%
2½ dl vatten
1 "tärning" grönsaksfond, Fond du Chef, alternativt en vanlig grönsaksbuljongtärning eller buljongpulver
drygt 1 dl jordnötssmör med salt
ev salt

Salsa:
2 bananer - gärna åt det omogna hållet
skal och pressad saft av en lime
2 msk agavesirap eller flytande honung
½ msk mandelolja
lite flingsalt
några chiliflakes

Tillbehör: rostade naturella jordnötter, alternativt rostade saltade nötter

Om du får tag på naturella jordnötter, så rosta dem ca 10 - 15 minuter i ugnen på 225 graders ugnsvärme. Låt svalna, och gnugga bort skalen, ex vis i en ren handduk. Ställ åt sidan.

Finhacka lök och vitlök.
Skala, ansa och skär alla grönsaker i mindre bitar.
Värm vattnet tillsammans med buljongtärning, och vispa ut jordnötssmöret i buljongen.
Hetta upp oljan i en rymlig gryta, och fräs curryn under omrörning.
Tillsätt lök och vitlök, och fräs någon minut under omrörning. Tillsätt morötter, palsternacka och  kålrot, och fräs runt ytterligare några minuter under fortsatt omrörning.
Tillsätt kokosgrädde och jordnötsbuljong, låt koka upp, och småkoka under lock ca 15 minuter.
Tillsätt pumpan och blomkålsbuketterna och koka ytterligare ca 10 - 15 minuter. Lägg slutligen i kålen, och koka tills alla grönsakerna känns mjuka, 5 - 10 minuter ytterligare. Grönsakerna ska vara mjuka men inte mosiga.
Smaka av. Det kan behövas ytterligare salt beroende på hur salt jordnötssmöret är. Ev även mer curry om så önskas.

Vispa ihop lime, sirap och olja, och blanda i bananerna, skurna i mindre bitar. Strö över lite flingsalt och chiliflakes.
Servera curryn med kokt råris, salsan och jordnötter.







4 kommentarer:

  1. Åh det verkade verkligen jättegott, borde jag testa!!

    SvaraRadera
  2. Den är faktiskt värd ett försök Helena! Både god och hälsosam dessutom.

    SvaraRadera
  3. Åh, tack! Det här ska jag göra. Har alltid en burk ekologisk jordnötssmör hemma! Det är nog bara butternutpumpan jag inte har, men det är ju lätt att fixa. Förresten, kokosgrädde? Finns det i vanliga affärer? Kokosmjölk har jag, men det blir väl inte samma sak?

    SvaraRadera
  4. Hej Laila! Roligt att du vill testa. Kokosgrädden finns i vanliga affärer, jag brukar köpa den i min vanliga ICA-butik. Det går nog bra med vanlig kokosmjölk också om du använder den som är lite mer krämig. Men jag rekommenderar inte lightvarianten till det här.
    Återkom gärna och berätta hur resultatet blev. Ha det gott!

    SvaraRadera