lördag 15 januari 2011

Ugnsbakad lax med mandel- och örttäcke




Nu måste det nog bli lax igen. det var ju faktiskt flera dagar sedan sist. Fast jag måste ju tillstå att jag dessemellan varit på resturang med några gamla kollegor och ätit en fantastiskt god fisksoppa där även lax ingick. Så Omega 3-behovet för den här veckan är nog uppfyllt trots allt.
Den här gången ugnsbakade jag laxen med ett "smultäcke" av flagad mandel, timjan, en örtkrydda avsedd för fisk från The Spice Tree, limesaft samt en blandning av mozarella och pecorino. Det blev alldeles väldigt gott! Tyvärr gör nog bilden inte riktigt rättvisa åt anrättningen, det var lite för mörkt, och jag fick inte till det riktigt som jag önskade.
Till laxen åt vi en sallad med blandat grönt, päron och granatäpplekärnor, och en dressing av tre delar olivolja, en del salmbärsvinäger från Guteprodukter och lite örtsalt. Salmbärsvinäger hör väl inte till det allra vanligaste, men jag tycker det är roligt att variera med olika smaksättningar på vinäger och balsamvinäger, och har svårt att motstå när jag dyker på något extra.

600 - 700 g färsk, benfri laxfilé
3/4 dl smulad, flagad mandel
½ dl riven mozarella
½ dl riven pecorino
2 msk finhackad, färsk timjan
1½ msk limesaft
1½ msk jungfruolivolja
1 msk Singö fiskkrydda från The Spice Tree - eller annan fiskkrydda som du tycker om

Lägg laxen på ett smort ugnsfast fat. Ta bort ev ben.
Blanda ihop alla ingredienser till mandel-ost-örttäcket, och bred över laxen.
Ugnsbaka i 175 graders ugnsvärme tills innertemperaturen är ca 58 grader. Om du inte har någon termometer, så lyft försiktigt med en kniv eller gaffel i laxen efter ca 20 minuter och se om den är färdiglagad. Kan ta olika lång tid beroende på hur tjock laxbiten är.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar