onsdag 19 januari 2011

Hirspudding med mandel och kokos - glutenfri


Ibland går jag i "barndom" och längtar efter barndomssmaker. Det verkar som om det händer allt oftare ju äldre jag blir. När vi åt soppa hemma i mitt barndomshem serverades det ofta mannagrynspudding eller risgrynspudding som efterrätt, för att göra middagen mer komplett och mättande. Jag minns inte att jag var så begeistrad då, men nu kan jag plötsligt längta efter den där puddingen. Jag har ingen aning om hur den gjordes, och mannagryn tål jag ju inte längre, så det fick bli en hirspudding i stället med lite extra smaksättning i form av kokos och mandel. Vi lyxade värre, och åt med en klick grädde och min nykokta hallonsylt, men en enkel saftsås går lika bra. Gott var det hursomhelst, och jag kände mig lite extra barndomsnostalgisk!
Hirs är naturligt glutenfritt, och innehåller mycket nyttiga mineraler, framförallt järn. Rena hälsoefterrätten med andra ord!
Mjölkallergiker byter till rismjölk/grädde eller något annat mjölkfritt alternativ. Den som inte tål mandel kan ta mer av kokos i stället.

1½ dl hirs
3 ägg
2 dl mjölk
1 dl grädde
1 msk äkta vaniljsocker
½ dl riven kokos
½ dl skållad, skalad och mycket fint hackad mandel - eller smulade mandelspån

Koka hirsen enligt anvisning på förpackningen. På min stod det att man skulle skölja hirsen i kokande vatten, och sedan koka i dubbla mängden vatten 10 minuter, samt låta svälla på eftervärmen ytterligare 15 minuter.
Låt svalna.
Vispa ihop ägg, mjölk, grädde, vaniljsocker, kokos och mandel, och rör ned hirsen. Blanda om väl.
Lägg i en smord form, och grädda i 200 graders ugnsvärme, strax nedanför mitten, 20 - 30 minuter, beroende på ugn och form. Jag hade en ganska låg form, och min pudding blev klar på 25 minuter.
Servera något avsvalnad.




6 kommentarer:

  1. Smakade den typ som ostkaka? Det kan jag nämligen längta ihjäl mig efter, och det går ju inte att köpa laktosfri... Då vore ju denna kanske ett alternativ!

    SvaraRadera
  2. Lite ostkakestuk är det definitivt. Du får testa helt enkelt! Kram!

    SvaraRadera
  3. Det här måste jag ju också pröva...låter riktigt gott !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR gott, jag lovar! Har repriserat puddingen vid flera tillfällen, och en gång i juletid även smaksatt den med saffran. Det blev supergott. Ha det bra!

      Radera
  4. Har gjort denna pudding många gånger, den är så god

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så jätteroligt att höra! Tusen tack för din respons, blir alltid så glad när mina recept kommer till användning och blir uppskattade. Ha en fin vår! Du vet väl att jag fortsätter dela med mig av recept på Instagram. Titta gärna in där. Kjersti

      Radera