onsdag 5 januari 2011

Glutenfri pizza med champinjoner och prosciutto

På nyårsdagen bjöds pizza här i huset, liksom på många andra håll. Nyårsdagen lär alla pizzabagare baka för högtryck för att mätta alla nyårsfestare. Hursomhelst hade döttrar och svärsöner önskat sig hemgjord pizza, så då fick det bli det. Däremot hade jag inte tid att stå och göra glutenfri deg till mig själv just då, så jag tog flatbröd från Moilas som botten, vilket blev helt OK. De har även pizzabottnar i sitt sortiment, men det fanns inte i min butik just då.
Nu har jag exprimenterat fram en botten som jag är riktigt nöjd med, och som jag gärna delar med mig receptet av. Degen är smidig och lättkavlad, men lite grövre än vanlig pizzadeg. Den räcker till två stora ugnsplåtar, men du kan frysa in halva degen om du vill. En plåt räcker till 2 - 4 personer beroende på hunger och tillbehör.

50 g färsk jäst
4 dl ljummet vatten
½ dl olivolja
6 dl Jyttemjöl original
1 - 2 dl Jyttemjöl Teff
2 tsk fiberhusk
½ tsk bakpulver
1 tsk salt
1 tsk honung

Ljumma vatten och olivolja, och lös upp jästen i blandningen. Tillsätt salt och honung. Blanda mjölet - förutom 1 dl av Teffmjölet -  med övriga ingredienser, och rör ned det. Knåda degen på lågt varvtal i matberedaren ca 10 minuter, tills degen släpper kanten. Tillsätt ev det sista av teffmjölet om det behövs. Låt jäsa övertäckt en timme.
Ta upp degen och knåda igenom den. Dela i två delar. Kavla ut en del i taget på bakplåtspapper till en tunn platta.

Tomatsås som räcker till 2 plåtar - spar hälften i kyl eller frys om du väljer att bara göra en plåt.
1 förpackning krossade tomater
½ dl osötad tomatpuré
1 msk vit balsamvinäger
vitlökssalt från kvarn

Låt krosset rinna av i sil ca 10 minuter. Blanda med det övriga. Mixa om du vill ha en slätare tomatsås.

Pålägg till en plåt:
75 g riven mozarellaost
ca 60 g prosciutto i tunna skivor
100 g färska champinjoner i tunna skivor - jag använde äggskäraren
ca 40 g urkärnade svarta oliver
2 tsk oregano

Bred ut hälften av satsen tomatsås över pizzan, och strö över osten.
Fördela också tunt skivade champinjoner, skinkan och oliverna, och strö över oregano.
Grädda i 225 graders ugnsvärme ca 12 - 15 minuter.


Jyttemjölet köpte jag på Coop. Finns också att köpa på nätet.



Min fiffiga julklappskavel, avsedd till paj, men som fungerar lika bra till pizzan.


 Här ser ni min nyårspizza på Moilas flatbröd.

7 kommentarer:

  1. Hej Kjersti.
    I din presentation/profil när du startade bloggen skrev du om hur tråkigt det är att inte kunna sätta tänderna i en riktigt knaprig pizza.

    Fantastiskt att du nu själv komponerat en glutenfri Pizzadeg! Nu är det bara att njuta.

    SvaraRadera
  2. Vilken läcker julklapp – den turkosa pajkaveln. Jag har likadana roller, en i gummi och en i hårdplast, för att montera bilder. Ska använda dem till pajbak nästa gång.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag ska också investera i en pajkavel! Visste inte att det fanns såna! Förresten jag såg du använde äggskäraren till champinjonerna, men du har väl en mandolin? Det är mitt favoritredskap i köket. Perfekt för att skära alla sorters grönsaker.
    Laila

    SvaraRadera
  4. Ja, pizzan blev faktiskt riktigt lyckad, och pajkaveln är riktigt, riktigt bra. Har ju ingen riktig kraft i min högerarm p g a min skadade axel, men med pajkaveln lyckas jag kavla med vänsterhanden enbart - även om det tar lite längre tid. Joodå, Laila, jag har en mandolin, som jag använder till vitkålssallad bl a, men just till champinjoner tycker jag äggskäraren är behändig. Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Vilken söt & praktisk liten kavel:)

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Nu är även pizzadegen provad. Barnen åt trots glutenfri och förmodligen lite nyttigare botten. Det första lillgrabben sa när han vaknade morgonen efter var att han ville ha pizza igen. Han tycker inte om köpt pizza. Jag är också nöjd med degen och mycket bra att man kan frysa ned.

    Jag har även gjort ditt surdegsbröd med pistagenötter. Jag tog havremjöl i stället för bovetemjöl och tänker att det blev nog också bra. Det brödet blev också populärt.

    Vet du om man kan frysa ned även ett sådant bröd efter jäsning? Eller om man kan kallgäsa på något sätt? Alltså jäsa i kylskåp under natten. Det är gott att äta färskt bröd på morgonen på helgen. I morse var jag uppe klockan 06:30 för att ha klart brödet till 09:00 :)

    /Jennie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Jennie, och tusen tack för din kommentar. Jag blir så glad när jag hör att du och de dina uppskattar mina recept. Kul att lillkillen gillade pizzan!
      När det gäller brödet har jag inte testat att frysa det ogräddat. Känner mig lite tveksam till det. Däremot föreställer jag mig att det går utmärkt att jäsa i kylskåpet över natten. Ta lite svalare degspad, och ta ut det ur kylskåpet och låt jäsa klart i rumstemperatur medan du värmer upp ugnen. Vad ambitiös du är som kliver upp så tidigt en söndagsmorgon för att kunna servera nybakat till familjen!! Må så gott, och lycka till med fortsatt bak. Hör gärna av dig igen och berätta om det funkar med kylskåpsjäsning.

      Radera