måndag 3 januari 2011

Banankaka - gluten- och mjölkfri


De här stackars bananerna hade definitivt sett bättre dagar! Men man ska aldrig döma ut någon p g a ålder eller utseende, varken bananer eller människor! Ett av mina många valspråk är: "Det spelar ingen roll hur gammal man är, det viktiga är hur man är gammal".  De här skruttiga bananerna visade sig vara väldigt användbara, och förvandlades med lite hjälp till en riktigt god banankaka. Kakan är både gluten- och mjölkfri, men om du inte är allergisk kan du byta till vanligt mjöl och vanlig mjölk - och då utesluta husken förstås.
Jag är själv en kaffetunna av stora mått, men tycker ändå att banankaka gör sig allra bäst till en stor kopp te, gärna grönt eller vitt.

3 medelstora ägg
1 dl vanligt strösocker
1 dl ljust muscovadosocker
100 g kallpressad kokosolja
4 stora bananer à ca 100 g
5 dl ljust bovetemjöl
1 tsk fiberhusk
1 msk bakpulver
1 msk vaniljsocker
½ msk kanel
½ msk ingefära
1 dl rismjölk med vaniljsmak

Sätt ugnen på 175 grader.
Värm kokosoljan i vattenbad så att den blir flytande.
Mosa bananerna, det gör inget om det blir lite "bitigt".
Vispa ägg och socker riktigt pösigt.
Rör ned olja och bananmos, samt mjöl blandat med husk, vaniljsocker, bakpulver och kryddor.
Rör ned rismjölken, och blanda smeten väl.
Häll den i en större eller två mindre formar, och grädda längst ned i ugnen ca 40 minuter. Passa noga och känn med provsticka för säkerhets skull. Det kan handla om några minuter mellan en saftig kaka och en torr.
Ställ formarna på ett galler att svalna.





Jag gräddade min kaka i två mindre formar från Kalasform köpta på Lagerhaus.

3 kommentarer:

  1. Jag vill bara säga att din blogg är en fröjd för alla sinnen! Dina fantastiska bilder på allsköns ingredienser, nästan alltid ekologiska och dina naturbilder! Jag blir så glad! God forsättning på det nya året!
    /Laila

    SvaraRadera
  2. Stort tack för ditt beröm Laila! Det gjorde mig jätteglad. Dina egna bloggbilder är sannerligen inte fy skam. Jättefina! Önskar också dig ett bra 2011!

    SvaraRadera