onsdag 29 december 2010

Vardagspasta med purjo, räkor och cashewnötter


Även om det är väldigt gott med julmat, kan det bli lite väl mycket av det goda när man äter det flera dagar i sträck. Då känns det bra att bryta av med något helt annat, som den här lätta pastarätten.
Egentligen är den så enkel att göra att det nästan känns lite skämmigt att ge ett recept. Fast å andra sidan ska matlagning inte vara så krångligt. Jag tycker ibland att det är kul att läsa omständliga recept med ingredienslistor som upptar två sidor - och att försöka känna in hur det skulle smaka -  men jag skulle aldrig få för mig att laga det. Jag tappar sugen direkt. Mina recept ska vara enkla, och helst kunna lagas både av tentapluggande studenter, stressade småbarnsmammor/pappor och trötta pensionärer - utan timmar av ekvilibristiska volter i köket. Däremot får de gärna innehålla någon oväntad ingrediens eller smakkombination. Okey då, här kommer receptet.

4 portioner valfri pasta - jag tog glutenfria nudlar av brunt ris och wakamealger (köpta på nätet)
2 medelstora purjolökar
1½ dl valfri grädde
örtsalt med ramslök - Renée Voltaire
250 - 300 g skalade räkor (ca dubbelt så mycket oskalad vikt)
1 dl cashewnötter - jag blandade rostade och naturella
något hackat grönt som du tycker om, koriander, persilja, timjan ex vis

Koka pastan enligt anvisning. Tänk på att anpassa tiden till det övriga.

Skölj och strimla purjon, och koka den mjuk i grädden några minuter. Krydda med örtsaltet.
Vänd ned räkorna och den kokta pastan, och strö över nötterna och det gröna. I stället för örter kan du strö över hackade torkade alger, som är sprängfyllda med nyttigheter.

4 kommentarer:

  1. låter mumsigt!!

    Tack för kortet och presenten!! Mycket passande och tackar för omtanken!
    vi hörs och förhoppningsvis kan vi hitta en dag i Jan när ni kan komma hem och avnjuta lite mellenöstern smaker!!

    SvaraRadera
  2. Tack, det ser vi fram emot! Kram!

    SvaraRadera
  3. Jajamänsan, det är en av mina favoritskålar!
    (upplysningsvis designad och tillverkad av Magdalena, för er som inte är initierade)

    SvaraRadera