måndag 13 december 2010

Paj à la Lucia - gluten- och mjölkfri variant

Luciapajen går alldeles utmärkt att göra både gluten- och mjölkfri. Byt ut vetemjölet i pajskalet mot 2 3/4 dl ljust bovetemjöl blandat med 1 tsk fiberhusk. Byt också ut smöret mot mjölkfritt margarin, samt grädden mot mandelgrädde, risgrädde, sojagrädde eller havregrädde.
Om du inte tål mandel, hoppar du över mandelmassan, men smaksätter då ägg- och gräddsmeten med lite vaniljsocker. Tillaga i övrigt pajen precis som angivits i originalreceptet. Det hittar du här.

4 kommentarer:

  1. Tack för kommentaren på min blogg :D
    Vad tråkigt att du inte tål gluten, måste vara jobbigt! Men det finns mycket alternativ, jag har sett de gula paketen vid bakhyllan :)
    Jag tänkte göra en annorlunda glutenfri Cupcake snart (måste bara få tag i en ingrediens) så håll utkik :D
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Vi som är sugna på att baka Luciapajen undrar var recptet är? Är det det som ligger inunder?

    SvaraRadera
  3. Hej anonym! Vad glad jag blir över att du vill testa pajen, och så bra att du hittade receptet! Håller med om att det blir lite otydligt. När jag skrev inläggen var det klockrent, de hamnade precis under varandra på samma datum, men så här flera månader efteråt hamnar de ju under olika etiketter, och det beror på hur man kommit till recepten, om man direkt gått in på den glutenfria kategorin eller om man skrollat sig fram dag för dag i bloggen. Ska tänka på det fortsättningsvis när jag gör hänvisningar.
    Lycka till med baket, och hör gärna av dig igen!

    SvaraRadera