lördag 11 december 2010

Lyxig laxpudding


När jag köper färsk lax i bit, för att ta ut portionsbitar, blir det ofta mindre bitar och "skrammel" kvar. De fryser jag in, och när det blir tillräckligt gör jag en soppa eller en laxpudding. Har du kokt potatis över sedan tidigare, blir det här en snabb, lättgjord, och vardagslyxig rätt. Mjölkallergiker väljer ris- eller sojaalternativ, och hoppar över parmesanen. Du kan i stället vispa ut lite smaksatt sojafärskost (ex vis från Tofuline) för att ge mer smak. Spenaten kan bytas mot en rejäl driva klippt dill, eller varför inte ta både och.

En del bloggare - som är mer rutinerade än jag - utlyser ibland tävlingar på sina bloggar. Emma ex vis lottar ut en trevlig kokbok, "Miss Dahl´s voluptuous delights" om man tipsar om sitt favoritjulgodis. Kokböcker kan man aldrig få för många av, så visst ville jag ta chansen.

800 g kokt, skalad potatis
2 pkt babyspenat eller 200 g fryst, tinad bladspenat
ca 400 g skinn- och benfri laxfilé
salt, peppar från kvarn
150 g skalade räkor
3 dl standardmjölk eller gammaldags mjölk
3 ägg
2 msk hummerfond
¾ dl färskriven parmesanost eller pecorino

Koka potatisen i saltat vatten, skala den och skiva den tunt.
Skölj spenaten noga, och låt den sedan ”säcka ihop” i sin egen vätska på medelvärme någon minut.
Tina och krama ur om du använder fryst spenat.
Strimla laxen och skala räkorna om Du inte använder färdigskalade.
Smörj en rymlig, inte alltför hög ugnsform. Bred ut hälften av potatisen, därefter laxen, spenaten och räkorna. Ta några varv med saltkvarnen och vitpepparkvarnen, och bred slutligen ut resten av potatisen överst.
Vispa ihop ägg, mjölk, fond och parmesanost, och slå över.
Grädda i 200 graders ugnsvärme ca 35 – 40 minuter. Servera med sallad.



5 kommentarer:

  1. Den här laxpuddingen, som jag gjorde idag, blev blev god och matig även om jag inte hade något ost och glömde dillen.

    SvaraRadera
  2. Favorit i repris!
    Överdoserade spenaten (fryst), det blev ännu godare och jag piggare. Räkorna blev nog skrämda och krympte i hop av att vara med i värmen hela tiden. Nästa gång ska jag peta ner dem mot slutet.
    Räckte även till lunch idag, med skirat smör. Jammie!

    SvaraRadera
  3. Vad roligt Catarina! Det viktiga är ju inte att du följer recepten slaviskt, utan att du blir inspirerad att laga mat. Sen kan du sätta egen knorr, och lägga till eller dra ifrån efter eget tycke. Allt gott!

    SvaraRadera
  4. Gjorde denna pudding igår och den var gudomlig, la dock i dill i äggstanningen och bytte ut osten till mildare ost.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad härligt att det smakade! Det är alltid så roligt att få respons, och ett kvitto på att recepten fungerar även för andra. Låter gott med dill i också, och självklart kan osten bytas mot någon annan än den föreslagna. Må så gott, och hör gärna av dig igen!

      Radera