torsdag 25 november 2010

Utmaning

För några dagar sedan blev jag utmanad av Therése, som följer min blogg och som själv
har bloggen http://www.teatravel-glutenresan.blogspot.com/, att svara på några frågor. Utmaningen innebär också att skicka den vidare till ytterligare fyra bloggare. Här kommer svaren Therése:

För övrigt vill jag ge både mig själv och alla läsare en utmaning. När jag åkte hem igår såg jag på bussen en affisch från Lantmännen, som utmanar oss att slänga mindre mat, och som instiftat en "Var rädd om maten vecka". Vi slänger tydligen motsvarande ungefär var fjärde matkasse i Sverige. Ruskigt! Jag själv är ingalunda fri från skuld, men tack och lov har vi katter som gärna glufsar i sig diverse rester. Gå in på Lantmännens hemsida och anta utmaningen att inte slänga någon mat alls på en vecka. Det borde vi väl klara?
http://www.lantmannen.se/

4 matprogram på TV som jag tycker om att titta på:
Halvåtta hos mig - tänk så mycket matkunnade det finns hos "vanligt" folk, jag blir så imponerad
Jamie Olivers olika matprogram - för hans entusiasm och världsförbättrariver
Annes Mad  - på danska dessvärre, men är härligt go, naturlig och avslappnad. Riktigt danskt gemyt.
Alla olika program med Nigella - allt hon rör vid blir sensuellt

4 saker jag ätit idag (eller snarare igår onsdag):
Gröt - nästan varje morgon
Äppelmust av egna äpplen
Grekisk köttfärslimpa
Pepparkaksmuffins - som jag testbakat

4 smaker jag längtar efter:
Solmogna jordgubbar
Solmogen mango
Färsk kokosmjölk
Ett frasigt wienerbröd - vilket är aja baja när man inte tål gluten

4 saker på önskelistan:
Sommar!!!!!!! Okej då, i alla fall en solig och inte alltför kall vinter
En pajkavel som jag sett på Bagaren och Kocken - säkert onödigt men verkar fiffigt
Ett fotoalbum med kort från "mammaresorna" med mina döttrar. Vill jag sitta och bläddra i och minnas våra roliga upplevelser och mysiga pratstunder.
En frisk och avspänd julhelg med mina nära

4 smaker jag avskyr:
Löskokta ägg
Saltlakrits - Burr!
Blodmat av alla slag
Sirapskokta bruna bönor

4 personer jag utmanar:
Emma för att hon har en trevlig blogg, och för att hon gillar att baka ur boken "Brödglädje" som även jag gillar, och t o m skrivit en recension om när den kom ut för en del år sedan
Karin för att jag gillar hennes blogg och för att hon verkar ha lite samma matfilosofi som jag
Pernilla för att hon kämpar på med de begränsningar av livet som matallergi medför, och för att jag hoppas kunna bidra med lite tips som gör livet lättare för henne
Maja för att hon är beundransvärd som får ihop mattillvaron med alla allergier som finns i hennes familj

4 kommentarer:

  1. och pappa som äääälskar bruna bönor :) kul med utmaningar er matbloggare emellan! puss

    SvaraRadera
  2. Hej Kjersti!
    Tack snälla du jag blir jätteglad! Ska försöka att svara på utmaningen i helgen och kolla runt på din blogg såklart och se vad du lagat för gott!
    Ha en toppenhelg/Karin

    SvaraRadera
  3. Roligt att du vill anta utmaningen, Karin! Ha en jättefin adventshelg du också!

    SvaraRadera
  4. Tack för de fina orden!! Känner mig hedrad. Ska klura på om jag har några bra svar och vågar anta utmaningen.. Allt gott!

    SvaraRadera