torsdag 25 november 2010

Mustig vintergryta med glöggsmak

Vilken vargavinter det blev plötsligt! Drivorna ligger höga utanför fönstren, och maken har varit uppe i ottan och skottat sig svettig. En riktigt värmande köttgryta kan kanske få både skottare och andra på bra humör.
Stoppa lite glöggkryddor i den, och den blir extra mustig och smakrik. Varför ska man ha glöggkryddor bara i glögg? Om du inte har någon färdig blandning, gör du lätt en själv med kanel, kardemummakapslar, pomeransskal, torkad ingefära och kryddnejlikor. Krossa dem i så fall lätt, och lägg dem i en stor tesil eller knyt in dem i en bit gasväv och låt dem koka med i grytan. Då är det sedan lätt att ta upp kryddorna när grytan kokat färdigt. 

600 g fina grytbitar av nötkött eller älg
smör, olja eller ghi till stekning
salt, svartpeppar
3 dl rödvin alt 1 flaska matlagningsvin, 33 cl
4 dl vatten
4 msk mörk oxfond
40 - 50 g glöggkryddor
200 g små, fina champinjoner
10 små steklökar, ca 100 g
ca 300 g morötter
ca 200 g persiljerot (kan bytas mot palsternacka)
brun maizenaredning 3 - 4 msk
½ knippa persilja

Skär köttet i jämna bitar, hetta upp smör/olja, och bryn runt om, i omgångar. Salta och peppra försiktigt. Lägg över i en stor, tjockbottnad gryta, slå över vatten, vin och fond, och lägg också ned glöggkryddorna ( i en stor tesil ex vis, eller inknutna i en bit gasväv). Koka upp, ta bort skummet som bildas, och låt sedan sjuda under lock en timme. Förbered under tiden grönsakerna. Skala löken, skala, ansa och tärna rötterna, bryn champinjonerna hastigt. Lägg över allt i grytan, och låt koka ytterligare en halvtimme tills köttet är riktigt mört och grönsakerna mjuka. Ta upp glöggkryddorna. Smaka av om det behövs mer fond eller salt. Red av med maizenaredningen, och klipp över persiljan. Servera med kokt potatis, sallad och gärna någon kryddig chutney.


4 kommentarer:

  1. Tack för detta recept som får bli min "julgryta". Blir suverän när jag samlar familjen, med sex barnbarn, i mellandagarna. Nu för tiden alternerar jag hos sönerna som bjuder mig på julafton, med allt vad det innebär.

    SvaraRadera
  2. Oj vad gott, den ska jag testa. Och vilka fina bilder!

    SvaraRadera
  3. Hade den här tanken om att glöggkrydda köttgrytan och ville se om jag var galen. Uppenbarligen inte :) Nu vågar jag prova!

    SvaraRadera
  4. Tja, huruvida det är galet eller ej vågar jag inte uttala mig om, men jag lovar att det är gott! Tycker absolut att ni ska testa. Kul att du också hittat till min blogg Andreas!Ha det bra!

    SvaraRadera