onsdag 3 november 2010

Mjölkfri Risgröt med vanilj smak och blåbärssylt


Vilka lömska otäckingar de är, virusarna! Små, till synes så beskedliga, till och med osynliga, och ändå lyckas de slå en till marken fullständigt. Här gäller det verkligen att mobilisera alla motståndstrupper! Mitt eget koncept heter 4V, och uttyds Värme, Vila, massor av Vatten och inte minst Vitlök. Pressa 2 vitlöksklyftor direkt ned i en kopp varm buljong, och drick i små klunkar. Bered dig på att inte göra någon större succé i sällskapslivet förrän de värsta ångorna har lagt sig.
Febern har i alla fall dalat något, och det känns som att det öppnats en liten lucka i rymdkapseln. Jag har pallrat mig upp och kokat len, trösterik, kanel- och kardemummadoftande risgröt.. Den är för övrigt ett bättre mellanmålsalternativ än Risifrutti till höstlovslediga som är sugna på något gott. Om du tål vanlig mjölk kan du naturligtvis använda det. Syltsort väljer du själv. Jag tog blåbärssylt.

2 dl grötris eller arborioris
4 dl vatten
2 krm salt
8 dl rismjölk med vaniljsmak, alternativt mandelmjölk
1 - 2 kanelstänger beroende på storlek
½ - 1 tsk nystötta kardemummakärnor - jag gillar kardemumma så jag tog den större mängden
1 msk vaniljsocker

Skölj riset minst en gång i kallt vatten, det brukar kunna vara lite skräpigt.
Blanda med salt och vatten, låt koka upp, och småkoka under lock 10 minuter utan att röra.
Tillsätt rismjölk eller mandelmjölk, kanelstänger och kardemumma, rör om, och låt koka upp igen.
Fortsätt småkoka under lock ca 40 - 45 minuter. Passa noga, speciellt i början, eftersom risgröt brukar ha en förmåga att koka över. Stäng av plattan och låt gärna stå kvar och svälla ytterligare en stund på eftervärmen.
Smaka av med vaniljsocker, och späd ev gröten med mer vätska om du vill ha den tunnare.





Tips: Om du inte har någon mortel kan du lägga kardemummakärnorna i en stadig plastpåse och dunka på med en hammare eller något annat tillhygge. Fungerar utmärkt.

5 kommentarer:

  1. Vad duktig du är som orkar lägga ut recept och bilder, fast du är så medtagen.

    Tack för grötreceptet. Bra för mig som är grötberoende. Skall köpa mandelmjöl som jag tror är ett bra tillskott. (För mig som inte kan tugga nötter, mandel och dy.)

    SvaraRadera
  2. Vilket ljuvligt soligt väder. På min förmiddagspromenad ställde jag stegen till Kvarnen för att bl a köpa mandelmjölk, men det fanns inte. Så nu puttrar gröten med vanlig mjölk. Köper frysta bär som jag låter smälta med lite råsocker i stället för sylt.

    SvaraRadera
  3. Låter gott! Hoppas det blir bra. Jag vet att både mandelmjölk och quinoamjölk kan vara svårt att få tag på - även om Torgkassen brukar vara rätt välsorterade. Be dem ta hem! Rismjölk, både naturell och med vaniljsmak, samt sojamjölk brukar finnas överallt. Och vanlig mjölk går ju alldeles utmärkt för den som tål det. Jag köper oftast min mandelmjölk ute på Tant Gröns Skafferi i Håga. Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Vill bara tillägga att mandel inte är bra för våra tarmar då tarmfunktionen försämras, försök hitta något annat

    SvaraRadera
  5. Hej anonym! Vad roligt att du hittat till min blogg, och att du ger synpunkter! Det är jag alltid tacksam för. Jag tror inte att man generellt kan säga att mandel inte är bra. Vi är alla väldigt olika, och mår bra av olika saker. Mår man inte bra av mandel eller någon annan ingrediens som jag föreslår, så ska man självklart utesluta det! Det är därför som jag också ofta försöker ge alternativ. I just det här receptet ger jag rismjölk som första alternativ, och det var också det jag kokade min egen gröt på. Jag vill också poängtera att jag varken är dietist eller kock, utan en glad amatör som lagar mycket olika sorters mat, både "vanlig" mat och annat. Du är varmt välkommen igen! Ha en riktigt bra dag!

    SvaraRadera