lördag 27 november 2010

Första advent - Kom ihåg att släcka ned





I morgon är det första advent, och vi får tända det första adventsljuset. Advent betyder ju egentligen en tid av väntan och förberedelse för det som ska komma - julen med sitt glada budskap om Jesu födelse. Det borde vara en tid av lugn och stilla förväntan, men i stället är det kanske den allra mest hektiska tiden på året, i alla fall om man har hemmavarande barn. Det är pysselkvällar på dagis, lussefirande och jultablåer i skolan, auktioner, julmarknader, julbordsätande med jobbet. Man ska skriva julkort, frenetiskt leta efter de ultimata julklapparna - eller allra helst tillverka egna! - baka pepparkakor, stryka juldukar, byta gardiner, koka skinka, göra julgodis, leta efter den finaste granen, hitta på kluriga julklappsrim och jag vet inte allt. Jag vet, jag har själv varit där! På julafton segnade jag nästan ned i risgrynsgröten när det blev dags för den på julaftonskvällen. Nu vet jag bättre. De senaste åren har jag köpt det mesta färdigt - trots att jag älskar att laga mat. I år har jag tid, men har ändå föresatt mig att ta det lugnt. Det här graderade adventsljuset ska bli en påminnelse om att det är viktigt att "släcka ned" varje dag om det ska hålla ända till julafton. Ett sånt ljus borde vi egentligen ha året runt! Om vi ska orka fortsätta att brinna tiden ut måste vi helt enkelt släcka ned ordentligt mellan varven. Och om vi glömmer bort oss och brinner lite för mycket och länge en dag måste vi faktiskt ta en extrapaus för att komma ikapp. Annars kommer vi en vacker dag stå där osande vidbrända och inte ha något mer att ge, varken till oss själva eller till någon annan.
Av hjärtat vill jag önska dig en skön, avstressad och förväntansfull advent! Jag kommer att fortsätta dela med mig av en del enkla recept, både juliga och andra. Se det som en inspiration, och gör bara det du har lust med. Eller kanske inget alls. Det kommer att bli jul ändå!



2 kommentarer:

  1. Hej Kjersti!
    Låter sunt och förnuftigt, tror jag ska ta fasta på lite av dina råd. Tack för utmaningen, men jag har haft så mycket omkring mig (3 födelsedagar inom loppet av 5 dagar) att jag inte har hunnit ännu. Fin blogg du har, ska definitivt spana lite på dina recept.

    SvaraRadera
  2. Hej Maja!Oj, det låter tufft!Du behöver inte alls känna dig tvingad att svara på utmaningen, det är helt frivilligt, och bara enh kul grej. Och kom ihåg, gör bara det du hinner och orkar. Var rädd om dig!

    SvaraRadera