tisdag 23 november 2010

Alternativ Nordenfeldtskaka - gluten- och mjölkfri


Orättvist att jag, som längtar efter mormors Nordenfeldtskaka mest av alla, inte ska kunna äta den. Eller kan jag det? Jag testade och gjorde en mjölk- och glutenfri variant, som nästan blev lika god som jag minns den. Tog en stor bit till eftermiddagstéet, och drömde mig tillbaka till mormors kök (se receptet på den vanliga Nordenfeldtskakan). Både den här varianten och den vanliga blir ganska fort torr, så spara den inte för länge, utan njut av den fortfarande lite ljummen. Går bra att frysa.

2 dl ljust bovetemjöl
2 dl rismjöl - jag använde fullkornsrismjöl, men det går bra med vanligt
1 dl socker
2 tsk fiberhusk
3 tsk bakpulver
1½ tsk nystött kardemumma
75 g kallpressad kokosolja - alternativt mjölkfritt margarin
3 dl rismjölk med vaniljsmak
ca 15 grovhackade sötmandlar
3 msk pärlsocker

Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke.
Smula ned kokosoljan (som är fast i rumstemperatur) eller margarinet med fingrarna så att det blir en smulig massa.
Tillsätt mjölken, och rör till en slät smet. Gör inget om det är lite klumpar kvar.
Lägg i en smord form, ca 22 cm i diameter, och strö över pärlsocker och hackade mandlar.
Grädda ca 35 minuter i 175 g ugnsvärme. Känn efter med provsticka att kakan är klar.

4 kommentarer:

  1. Verkar god, så den ska provas! Tack för att du delar med dig av receptet :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du vill testa! Välkommen tillbaka, och berätta gärna hur resultatet av kakan blev!

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är denna som jag kallar "Iris kardemumma kaka" i min recept bok. Supergod och uppskattad värdlen över.

    SvaraRadera
  4. Hej! Det är mycket möjligt att det är samma kaka, eftersom mamma hette Iris. Men hon gjorde ju originalkakan. Jag har gjort om originalet till en glutenfri och mjölkfri variant. Ha en bra dag!

    SvaraRadera