torsdag 14 oktober 2010

One apple a day keeps the doctor away

Om det gamla talesättet stämmer borde jag ha goda förutsättningar att leva tämligen doktorsfritt framöver! Fast frågan är om det hjälper mot en strejkande rygg och en värkande axel. Hursomhelst bor jag som tidigare nämnts på en gård med ett 20-tal äppelträd, både riktigt, riktigt gamla och några av lite nyare datum. Vissa äpplen är gröna, andra är gula, röda eller strimmiga, små och stora om vartannat. Äpplet på bilden nedan vägde 310 g! Somliga känner jag till namnet, Åkerö, Transparent Blanche, Katja, Gravensteiner, Husmoder. Andra har inte presenterat sig ännu. Det här med äpplen visar väldigt påtagligt hur oberäkneligt och oförutsägbart det mesta här i livet är. Man får helt enkelt möta det som kommer vartefter, precis som det är. För 2 år sedan t ex, fick vi inga äpplen alls, jag lyckades inte ens få ihop till en äppelkaka. I år fullständigt vadar vi i dem. Jag bakar äpplekakor på längden och tvären, kokar mos, dricka och chutney, och petar in äpplen överallt där det överhuvudtaget är möjligt. För någon dag sedan plockade Lennart 100 kg äpplen, som vi ska åka och förvandla till ljuvlig must på Äppelfabriken på Ekerö. För två veckor sedan var vi där och provsmakade, och jag var med i en äpplepajstävling - som jag vann 2:a pris i. Har ni aldrig varit där förut så föreslår jag en utflykt dit. Förutom musteriet finns ett mysigt café, och en gårdsbutik med alla möjliga frestelser. Gå gärna in på deras hemsida och kika. http://www.appelfabriken.se/. Receptet på min paj? Det kommer någon gång i nästa vecka, men jag kan redan nu avslöja att den innehåller kokos och vit choklad. Men dessförinnan blir det en del annat smått och gott!





3 kommentarer: