tisdag 12 oktober 2010

Morotssoppa

Jag är en sommarmänniska, som älskar sol och värme! Jag växte upp i dåvarande Belgiska Congo på en liten missionsstation strax nedanför ekvatorn, och det har väl satt sina spår. Jag skulle gärna gå i ide i början på november, och tina upp sådär lagom till påsk om det var möjligt, men har hittills inte lyckats få gehör för min idé. Jag måste i alla fall tillstå - om än lite motvilligt - att hösten har sina poänger. Alla grönsaker t ex. Att gå på torget - eller i affären - och botanisera bland allt överdåd är ren och skär fröjd, och att få kura inomhus med en skål mustig morotssoppa är inte heller så dumt. Här kommer receptet.

350 g skalad, tärnad morot
200 – 250 g skalad, tärnad potatis
2 stora, syrliga äpplen, tärnade
1 gul lök, grovhackad
4 vitlöksklyftor
1 burk kokosmjölk, 400 ml
6 dl vatten
4 msk grönsaksfond eller buljongpulver
1 - 2 tsk röd currypasta
1 liten bit färsk ingefära, riven eller hackad, ca 15 - 20 g

Lägg allt utom currypastan i en stor kastrull. Rör om, koka upp, och låt småkoka under lock ca 15 - 20 minuter tills allt är mjukt.
Tillsätt currypastan, mixa soppan helt slät med stavmixer, och smaka ev av med mer salt eller currypasta. Om Du tycker soppan känns för tjock, så späd med lite vatten.
Servera ev med en klick creme fraiche, och med ett gott grovt bröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar